čtvrtek 9. května 2019

Rebarbora

Rebarborová galetka s frangipane



Rebarbory je jako každý rok docela slušná úroda. Každý rok několikrát upeču bublaninu, dost jí rozdám, udělám marmeládu a zavařím jí, no a zbytek prostě zůstane na záhonku do zimy, než rostliny samy zazimují.


Letos jsem si řekla, že když už tak pořád hledám na Pinterestu inspiraci, tak se kouknu i na tu rebarboru, aby to nebyla jen ta bublanina a, mezi námi, docela kyselý džem.
Rebarboru jsme "podědili" po původním majiteli, jen jsme jí přesadili. Jedná se o odrůdu poměrně rannou a taky dost kyselou. Dokoupila jsem tedy ještě rebarboru novou, růžovou odrůdu, ale ta letos ještě nedorostla "sklízecí" velikosti.
Takže letos jsem ještě vzala za svou naši kyselinku a vyzkouším nějaké receptíky, o kterých jsem dosud nevěděla a ověřím v reálu, jejich výsledky. A snad zjistím, že rebarbora se hodí na víc, než na bublaninku.
První recept, který mě zaujal jsem našla na blogu: https://www.abeautifulplate.com/rhubarb-galette-with-orange-frangipane/ a jedná se o rebarborovou galetku.

Nejprve jsem si připravila těsto na galetku:

Nejdříve všechny suché přísady

přidat hodně studené máslo

promixovat, až vznikne drobenka

takhle těsto vypadá po přidání ledové vody

potom již jen na pracovní desce rychle zpracovat v bochánek a dát chladit




Poté jsem si připravila směs na frangipane:




třtinový cukr rozmixovaný s pomerančovou kůrou

přidány mouky, vejce máslo a aromata

a s výslednou směsí opět do lednice


No a než se vychladí těsto, nachystala jsem i rebarboru a zasypala třtinovým cukrem, aby vypustila šťávu:



A pak již jen vyválet opatrně těsto, tak aby se nezahřálo, nanést na střed frangipane, na něj rebarboru bez šťávy, okraj potřít vejcem a opatrně zahnout nahoru. Vytvořený okraj opětovně potřít vejcem, posypat plátky mandlí a třtinovým cukrem s pomerančovou kůrou a šup s tím do trouby na 190 stupňů na cca 50 minut.








Prý se dá jíst i za tepla, já ho nechala vychladnout do rána a může se podávat.






Mě bylo líto kůry zbaveného pomeranče, tak jsem z jeho šťávy udělala redukci s trochou cukru a  porce galetky s ní přizdobila.
Je to koláček pro ty, kteří milují "nesladké" sladkosti. Je neskutečně křehoučký. Nejdříve si člověk vychutná střed se šťavnatou rebarborou a mandlovo pomerančovým základem. U okraje pak čeká díky mandličkám a cukru křupavé těsto, které svou jemností zklidní ten výbuch chutí ze středu koláče.  


A nyní tedy recept:





140g hladké mouky
60g mandlové mouky
1/4 čajové lžičky soli
1/8 čajové lžičky sody
115g velice studeného másla nakrájeného na kostičky
5 polévkových lžic ledové vody

V robotu zpracujeme suché přísady s máslem, až se vytvoří jakási drobenka, poté se přidá voda a dalšími krátkými protočeními vytvoříme kompaktnější těsto. To vysypeme na pracovní plochu a velice rychle, aby se nezahřálo, těsto zpracujeme do koule, kterou dáme ve folii chladit.

50g cukru krystalu (já dala třtinový)
2 čajové lžičky pomerančové kůry
60g mandlové mouky
30g hladké mouky
špetka soli
55g másla
1 velké vejce (já použila od našich šťastných slepiček)
1/4 čajové lžičky mandlového extraktu (já dala trochu více Amareta)
1/4 čajové lžičky vanilkového extraktu

ve vymytém robotu promixujeme cukr s kůrou, poté přidáme všechny ostatní přísady a promixujeme. Vzniklou směs dáme vychladit spolu s těstem.

450g rebarbory nakrájené na kousky
50g cukru (opět jsem použila třtinový)

Rebarboru nakrájenou na kousky prosypeme cukrem a necháme pustit šťávu.
Galetku pak seskládáme a dáme péct, viz. výše v popisu.


Snad se Vám dobrotka povede tak jako mě a bude chutnat taky tak. 
Dobrou chuť a já jdu hledat další nápady na zpracování rebarbory.


hmmm ...mňam



Žádné komentáře:

Okomentovat